En l’actualitat,
els nous plans educatius que els professionals docents apliquen a l’aula ja
inclouen, en la majoria d’ocasions, pautes i projectes específics per treballar
l’assertivitat, l’empatia i tot un seguit d’habilitats socials que cal
incorporar als coneixements quotidians.
Ésser competent en
les diferents àrees que proposa l’itinerari curricular és important, però també
ho és comptar amb totes aquelles destreses que només podem aprendre a través
de l’educació emocional. Reconèixer les
nostres emocions, gestionar-les i saber posar-nos en el lloc de l’altre són
tres habilitats bàsiques per les quals cal proporcionar eines a
l’aula. Això permetrà a l’alumne viure amb naturalitat les dificultats i
conflictes que s’anirà trobant en el camí de la vida, tant en l’àmbit personal
com professional.
Primer pas:
reconèixer les emocions
En la primera etapa educativa (de 0 a 3 anys), el
primer pas que hem de donar com a docents és el d’oferir als alumnes tots els
recursos que necessiten per començar a identificar en un mateix i en els altres
les diferents emocions: alegria i tristesa (d’1 a 2 anys) i alegria, tristesa,
empipament i por (de 2 a 3 anys); expressar aquestes mateixes emocions i
associar-les a aquelles situacions que les hagin pogut provocar. Per tal de dur
a terme aquest reconeixement, podem utilitzar diferents recursos:
§ Dibuixos
amb quatre cares que expressin de manera ben diferenciada alegria, tristesa,
empipament i por.
§ Miralls
on reflectir els seus gestos, imatges o fotos que expressin els sentiments
apresos.
§ Fotografies
dels mateixos nens, amb cares que exemplifiquin les emocions treballades.
Amb els nens de 2 a 3 anys, podem introduir aquests
coneixements a través de converses, preguntant-los quan se senten contents,
tristos, empipats o tenen por i demanant-los que expressin aquestes emocions
fent gestos amb la cara. Podrem posar en marxa aquesta activitat aprofitant els
diferents estats emocionals dels alumnes i dels docents, explicant contes o
històries on els personatges passin pels diferents estats d’ànim treballats o
fent jocs de màscares, gestos i cançons.
Les activitats a
l’aula, un camí per aprendre les emocions
El període que abasta dels 6 als 12 anys és
importantíssim per al desenvolupament de la personalitat de l’alumne. L’aula és
l’espai idoni per generar coneixements, tant cognitius com afectius. Si els
alumnes no les han treballades abans, serà necessari que aprenguin a
identificar i definir les emocions i a associar-les com a conseqüència d’un fet
vital. Independentment dels continguts i la metodologia, que sempre hauran de
dur a terme professionals formats en educació emocional, és indispensable donar
als alumnes la possibilitat d’expressar-se d’una manera respectuosa i oberta a
l’aula, entenent les emocions com un fet natural. Així mateix, cal desenvolupar
les activitats entenent-les com una via per arribar als coneixements que volem
transmetre, adaptant-les sempre a la situació real que ens convida a dur-la a
terme. Com a docents, a més, hem d’acostumar-nos a experimentar cadascuna de
les activitats que volem aplicar a l’aula per adaptar-les i comprovar que
realment són efectives per a exemplificar o treballar les emocions, els
conflictes i la gestió d’ambdós.
Proposta de
bibliografia bàsica de l’educació emocional a l’aula
A l’hora de començar a treballar aquests conceptes,
seria interessant poder comptar amb els següents recursos bibliogràfics:
§ López
Cassà, E. (coord.) Educación emocional. Programa para 3-6 años.
Barcelona: Praxis, 2003.
§ Renom,
A. (coord.) Educación emocional. Programa para la educación
primaria. Barcelona: Praxis, 2003.
§ Sastre,
G. i Moreno, M. Resolución de conflictos y aprendizaje emocional. Barcelona:
Gedisa, 2002.
§ Segura,
M. y Arcas, M. Educar las emociones y los sentimientos. Introducción
práctica al complejo mundo de los sentimientos. Madrid: Narcea, 2003.
Recomanaries algun altre llibre amb el qual t’hagi
agradat treballar l’educació emocional?
Pots aprendre més per treballar l’educació emocional
amb el curs Treballem l’educació emocional.
Més informació a www.somdocents.com.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada