Els beneficis
d’aplicar tècniques d’educació emocional a l’aula no només reporten avantatges
en l’àmbit de l’escola. Aprendre a reconèixer les emocions pròpies i les dels
altres és el primer pas per gestionar qualsevol dificultat. És l’aprenentatge
de la vida.
Una manera
d’interactuar amb el món
Educar la intel·ligència emocional dels
alumnes és una tasca que molts docents afronten com un repte. Tradicionalment,
els plans d’estudis han prioritzat l’adquisició de coneixements i no han parat
atenció en altres aprenentatges que també són necessaris per l’alumne. Per
molts estudiosos, el fet que els projectes educatius només s’hagin centrat en
el desenvolupament cognitiu ha fet que aflorin certes mancances en l’àmbit de
les emocions. Cal dir, a més, que malgrat que els nens d’avui tenen un
coeficient intel·lectual més elevat que els de dècades anteriors, l’informe
Pisa revela que el seu nivell acadèmic està molt per sota de la mitjana marcada
per l’OCDE. Una reforma conscient del sistema educatiu és necessària perquè
infants i adolescents aprenguin orientats als valors i per això, cal que
s’eduquin en emocions. Són aquestes, segons els neurocientífics, les que ens
ajuden a raonar, a prendre decisions i a ser curiosos. Heus aquí quin és
l’autèntic motor de l’aprenentatge.
Cal educar les
emocions?
Segons Rafael Bisquerra, catedràtic d’Orientació
Psicopedagògica a la Universitat de Barcelona, les destreses que els estudiants
actuals necessiten per a incorporar-se al mercat laboral no només estan basades
en l’aprenentatge de la lectura, l’escriptura o les matemàtiques. Aquestes són
competències purament acadèmiques que poc tenen a veure amb el procés
d’aprenentatge de les emocions pròpies i dels altres.
Aquesta tesi,
compartida pel professor Bisquerra i per molts altres experts en Intel·ligència
Emocional, es recolza en un estudi que va durar diversos anys, però del qual no
se’n van extreure conclusions fins al 2011. L’assaig va comptar amb la
participació de més de 270.000 alumnes de totes les etapes acadèmiques i de 213
escoles, entre les quals n’hi havia que utilitzaven fórmules d’aprenentatge
socioemocional i d’altres que no ho feien. Al cap dels anys, els alumnes que
formaven part del primer grup van demostrar millores molt significatives pel
que fa a les seveshabilitats socials i
emocionals. La majoria d’ells tenien actituds molt més positives, estaven més
compromesos amb els seus estudis i havien millorat el seu rendiment acadèmic
fins a un 11%.
Els beneficis de
l’educació emocional
Els experts
coincideixen en què els programes d’educació social i emocional s’han d’aplicar
de manera rigorosament científica, utilitzant la metodologia adequada i a
través de professionals preparats. A més, cal començar a aplicar
aquests mètodes des de les primeres etapes escolars i fer-ho a llarg termini.
Només així tindrem l’oportunitat d’obtenir-ne resultats satisfactoris. Caldrà,
a més, que les famílies i tota la comunitat educativa se’n facin partícips i
que aquests coneixements vagin acompanyats dels valors morals i ètics més
adequats. Un programa d’educació emocional i social ens ajudarà a incorporar en
els alumnes cinc grans destreses. Segons els professors Bisquerra i Juan Carlos
Pérez-González, són:
§ Les
habilitats socials, imprescindibles per relacionar-nos amb la resta
§ Les
habilitats vitals, per afrontar els contratemps de la vida quotidiana
§ L’autoconsciència,
per reconèixer les nostres emocions
§ La
regulació emocional, per gestionar les emocions
§ L’empatia,
per saber posar-nos en el lloc dels altres
Amb totes
aquestes eines, els infants aprendran des de petits a adquirir consciència dels
estats emocionals, seus i dels altres, així com a gestionar situacions
complexes, prendre decisions i sobreposar-se a les emocions negatives que
inevitablement sorgeixen en el decurs de la vida.
Treballes l’educació
emocional a l’aula? Has observat algun resultat?
Pots aprendre més
sobre l’educació emocional amb el curs Trebalem l’educació emocional. Més informació
a www.somdocents.com.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada